AK Vertikala Seznam forumov AK Vertikala
Forum alpinističnega kluba Vertikala
 
 Pogosta vprašanjaPogosta vprašanja   IščiIšči   Seznam članovSeznam članov   Skupine uporabnikovSkupine uporabnikov   RSS Feed   Registriraj seRegistriraj se 
 Tvoj profilTvoj profil   Zasebna sporočilaZasebna sporočila   PrijavaPrijava 




varnost in nevarnost na feratah

 
Objavi novo temo   Odgovori na to temo    AK Vertikala Seznam forumov -> Hribolazenje
Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo  
Avtor Sporočilo
klemen-k
Administrator foruma


Pridružen/-a: 22.12. 2006, 00:46
Prispevkov: 347

PrispevekObjavljeno: 06 Feb 2008 14:23    Naslov sporočila: varnost in nevarnost na feratah Odgovori s citatom

Zunaj sije soncek in upam, da bo bolniske kmalu konec... Verjamem da je vase upanje zaradi mojega tezenja enako.

Tema je: varovanje in nesrece na feratah. Se mi zdi kar pomembno tudi za nas. Najprej zato, ker tudi mi kdaj uporabimo ferate, sepeta se, da sem ter tja celo predsednik Smile, pa tudi ker se nam bo slej ko prej zgodilo, da nas bo kdo zaradi okusa plezanja prosil, da ga popeljemo na ferato in bomo prevzeli celo vodnisko funkcijo.

Najprej o staticnem padcu:
Na feratah se vedno vidimo kako se na jeklenico vpenjajo z dvema gurtnama in maticarkama. To je popolnoma napacno! Zakaj? Ce pademo 5 m ob jeklenici na 1m dolgi gurtni je skupi padec 6 m, faktor padca je torej 6! Cloveski organizem prenese faktor 2 ob dinamicni vrvi. Padci na feratah so vedno trsi kot naprimer v alpinizmu ali sportnem plezanju. Sila ustavljanja pri 5m zdrsu brez zavore ob jeklenici je 40kN!!! Noben kos opreme ni dimenzioniran za tako silo, pa tudi ce bi bil clovesko telo takega pospeska ne more zdrzati (okoli 50g- smrtno nevarni so pospeski nad 10g)

Lani sta bili v avstriji dve smrtni nesreci na to temo. Kar je zanimivo je, da se je enkrat strgal pas (sivi so navadno dimenzionirani na 15 kN). 5m padca se res ne zdi veliko, a kot vemo ni nevarna visina padca pac pa trdota ustavljanja. To si je dobro zapomniti tudi za alpinizem. Na gurtno (najlonski ali dineema trak) se ne pada. Ko se pripnete na sidrisce naj bo trak napet, sicer lahko ze enometrski padec povzroci take sile, da izruje cisto solidno zabit klin.

Se pa priporoca da na pas na feratah dodate eno staticno krajso gurtno z maticarko, ki jo uporabljate za vpenjanje ob pocitku, ko se nanjo enostavno obesite, ali pa kot vpetje, ce drugega dodatno varujete z vrvjo.

Torej: Ce gremo na ferato, naj imajo vsi udelezenci prave ferata komplete z zavoro, Y izvedba je bistveno boljsa kot V izvedba. Priporoca se kompletni pas ali kombinacija prsnega in sedeznega dela. Razlog je, da je padec, ki ga definira pripetost na jeklenico prakticno nemogoce kontrolirati, navadno pa imamo na ramah tudi planinski nahrbtnik. Tudi ob pravem ferata kompletu so poskodbe hrbtenice samo s sedeznim pasom zelo pogoste. Sploh je kompleten pas nujen za ljudi, ki nimajo nobenih izkusenj s plezanjem.

Tudi padci na zavoro niso prav nic nezni. Zavore so navadno dimenzionirane tako da spustijo pri 4-6kN. (Pozor, za otroke se priporoca neznejse zavore saj so to zanje za kar velike sile). Pri sportnem plezanju ali alpinizmu 6 kN padca skoraj gotovo se niste doziveli... To so sile ki nastajajo pri padcu s faktorjem 2 (maksimalna sila ob padcu na sidrisce in dinamicnem varovanju je ocenjena na 7 kN). Torej tudi nekajmetrski padec na ferati je gotovo bolj nepredvidljiv (zaradi kratke navezave na staticno jeklenico) in trsi (zaradi velikega faktorja padca) kot pravi polet vodecega v navezi.

Vecina smrtnih primerov na feratah izhaja ravno iz orjaskih sil pri padcu. Omenil sem ze raztrganje pasu ob padcu na gurtno. Zanimivo je, da se je pas strgal tudi ze ob uporabi ferata kompleta (torej ob obremenitvi okoli 6 kN, je bil pa pas 12 let star!). Trajne poskodbe na hrbtenici so povzrocali enometrski padci (namerno pri testiranju pasov) staticno na gurtno.

Potrebna je tudi pravilna uporaba ferata kompleta. En lanski smrtni primer v avstriji je izgledal takole: Clovek se je z eno vponko modernega Y ferata kompleta vpel v jeklenico, z drugo pa v delovno zanko na pasu. Ob padcu je zavora najprej zacela delovati potem pa sta se oba kraka Y staticno napela in je razparalo povezavo med njima. Sledil je 300 m padec po odtrganju kraka na katerem je bil vpet. Torej: vedno vpenjas obe vponki Y izvedbe (razen pri prepenjanju) (Pri V izvedbi pa nikoli obeh vponk, saj je potem varovanje staticno)

Pa se eno pravilo: Med dvema klinoma je vpet le eden. Poskodbe zaradi trkov na ferati si poskusajte samo predstavljati pa bo hitro jasno da tega nocete poskusiti.

Ali na feratah sploh varovati? Mislim, da ne bi smelo biti vprasanje. Sicer naj se ne bi padalo in tudi dejansko je na feratah zelo malo padcev. Vendar kaj pa: kamenje, ostali udelezenci, vreme, izpuljen oprimek ali varovalo, led ali snezni odstavek, spolzka skala?

Kaj je se potrebno paziti ce peljete prjateljice ali prijatelje na ferato:
-Naj ne bo to prvi pohod v hribe, vsaj nekaj izkusenj s skalami in visokogorjem mora imeti.
-Vrtoglavica ne pride v postev
-Zazeljena (nujna) je poskusna tura, naprimer v Turnc.
-Celada je obvezna!
-Raje ne na ferate v top sezoni ko je vse zasedeno, vse stoji in se kamenje rusi
-Vzpon v ferati obravnavaj kot alpinisticni vzpon. Nevihta te ne sme presenetiti, ce te se odpni od jeklenice in najdi varno mesto v globoki votlini naprimer.
-Casovni nacrt je nujen z nekajurno rezervo, Sploh poleti ko so zastoji na feratah obicajni. Prehitevanje na ferati je prepovedano, (a vcasih se da kaj zmenit)
-Preverjaj varovalne naprave- se da nanje zanesti? Kolikor je mogoce plezas po skalah
-Partnerji se pred vstopom natancno preverijo tako kot pred plezanjem
-Le eden med dvema klinoma
-Pazi na ostale udelezence (kamenje)
-komplet prve pomoči
-rokavice za zascito rok
-za daljso ferato- osnovna oprema za bivakiranje- boste v steni.
-skodi ne tudi kak kos vrvi ali mocnejsega prusika ter dodatna vponka z matico
-ce je moznost za sneg- cepin, dereze

vec si tako ali tako lahko preberete v Mlacu
Nazaj na vrh
Poglej uporabnikov profil Pošlji zasebno sporočilo Obišči avtorjevo spletno stran
Pokaži sporočila:   
Objavi novo temo   Odgovori na to temo    AK Vertikala Seznam forumov -> Hribolazenje Časovni pas GMT + 2 uri, srednjeevropski - poletni čas
Stran 1 od 1

 
Pojdi na:  
Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu
Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu
Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu
Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu
Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu


MojForum.si - brezplačno gostovanje forumov. Powered by phpBB 2.