klemen-k Administrator foruma
 
  Pridružen/-a: 22.12. 2006, 00:46 Prispevkov: 347
 
  | 
		
			
				 Objavljeno: 22 Nov 2010 21:46    Naslov sporočila: trenje iz domačega laboratorija | 
				     | 
			 
			 
				
  | 
			 
			
				Danasnja tema je koliko trenja da posamezni kos alpinistične opreme, predvsem v uporabi za škripčevje- pomembno vlogo pa seveda ima tudi pri padcih (dinamicnost padca zaradi trenja v vponki je zal posteno zmanjsana).
 
 
Ker so vrednosti po netu nepopolne in precej razsute sem se spravil v domači laboratorij in bil večinoma negativno presenečen, meritve pa sem opravljal na danes precej standardni 9.6mm vrvi. Debelejša vrv bi dala malo ugodnejše rezultate.
 
 
Trenje na vponki (štrik spremeni smer za 180 stopinj): prenos sile je le okoli 44%, torej če hočete potegniti preko vponke zelo vitko bejbo, 50kg, se morate na štrik obesiti s silo 114 kg, bo šlo? 
 
 
Škripec trenje zelo zmanjša. Preskusil sem štiri različne škripce, petzlova oscillante in fixe, campov small pulley, in petzlov sistem lahkega plastičnega koleščka, ki ga natakneš na vponko, 10 gramski ultragere http://petzl.com/us/outdoor/single-pulleys-0/ultralegere
 
 
Zanimivo je, da je imel najboljši prenos najenostavnejši in najcenejši Ultragere, 65%, so se pa vsi gibali v tem rangu: okoli 60-70%, za dvigovanje naše vitke bejbe nam sedaj zadostuje 77kg, to bi pa že zmogli a ne?
 
 
Enako trenje ima tudi petzlov reševalni škripec mini-traxion, torej okoli 65%, /
 
http://www.petzl.com/us/pro/progress-capture-pulleys-0/mini-traxion
 
 
Naslednjo sem izmeril izgubo v Garda vozlu, za katero se mi je vedno zdelo da ima čisto preveliko trenje za resno uporabo v reševalnem sistemu, prenos sile skozi Garda vozel je le 6.3%!!!, zanemarljivo. Če bi vlekli našo bejbo od spodaj skozi Garda vozel, bi morali vleči s silo 800 kg!! Torej bi na štrik morali obesiti avto, k sreči pa bi vrv zdržala   Garda torej požre 10x več kot mini-traxion
 
 
Naslednji kos opreme je bil ATC guide (black diamond) v avtoblok položaju. skozi tega se prenese bistveno več sile kot skozi gardo, meritev je dala 20%, torej bi za dvig naše brhke mladenke neposredno skozi avtoblok potrebovali le 250 kg
 
 
Ker že od prej vemo da neposredno bremen ne moremo in ne smemo dvigovati ker moramo vedno vleči navzgor (če bi vlekli skozi gardo navzdol bi torej za dvig naše vadbene bejbe štant obremenili s silo 850 kg!!) uporabljamo škripce. Spodaj podajam preračune za silo s katero moramo vleči štrik, da dvignemo 90 kg bremena. Izračuni so za navadni (enojni) škripec in dvojni (švicarski) škripec
 
 
Navadni škripec:
 
Idealni primer brez trenja: 300N
 
garda+vponka: 609N
 
reverzo+vponka: 584N
 
Petzl traxion+vponka: 516N
 
-----------------------------------
 
garda+škripec: 522N
 
reverzo(avtoblok)+škripec: 496N
 
traxion+škripec: 420N
 
 
Razlika med najslabšim klasičnim sistemom in najboljšim traxion+škripec je torej kar občutna! 
 
Bolj kot pregib na avtobloku je pomemben škripec, saj z njim pridobimo več! Traxion lahko "naredimo" z navadnim poceni škripcem in ustrezno izvedbo avtoblok vozla (naprimer machardov vozel na strani bremena) 
 
Sam nikakor ne bi za avtoblok uporabljal garde, saj je trenje v njem res veliko, varnost oz operatibilnost pa ni boljša od reverza
 
 
Še izračuni za dvojni, švicarski škripec in 90 kg breme
 
 
idealni: 180N
 
garda+navadne vponke: 420N (torej isto kot pri navadnem enojnem škripcu z mini traxionom in škripcom)
 
garda+1 škripec+1 vponka: 360N 
 
garda+2 škripca: 310N
 
reverzo+vponke: 410N
 
 
reverzo+vponka+škripec:350N
 
reverzo+2 škripca: 287N
 
traxion+2 škripca:274N
 
 
Kot vidite so relativne izgube v švicarskem škripcu precej večje kot pri navadnem škripcu: problem je le, da z navadnim škripcem včasih enostavno ne gre.... Če uporabimo samo en škripec bo najbolje izrabljen, če ga damo na zadnji pregib vrvi, torej od tam kjer vlečemo...
 
 
Toliko za danes   | 
			 
		  |